Het eiwitdieet kan de gezondheid schaden

Interview met Thomas Norbart, arts

De feiten liegen er niet om: bijna de helft van alle Nederlanders is te dik. We willen afvallen en de verschillende diëten en afslankmethoden vliegen over de toonbank. Na Montignac, Atkins en Sonja Bakker is er nu het Dr. Frank Dieet, een eiwitrijk dieet met weinig koolhydraten. Een ontwikkeling waar arts Thomas Norbart zich zorgen over maakt: “Het is niet verstandig zomaar een volledige voedselgroep uit je eetpatroon te schrappen.”

Eiwitrijk eten met zo min mogelijk koolhydraten. Klinkt bekend? Dat klopt: in de jaren negentig waren o.a. Southbeach en Atkins erg populair. Duizenden mensen volgden dit soort koolhydraatarme diëten. Daarna kwamen Prodimed, Cambridge en SanaSlank. En de laatste maanden is deze manier van afvallen weer helemaal terug met het Dr. Frank Dieet. Een zorgelijke ontwikkeling, aldus Norbart: “Dit is een eenzijdige manier van eten waarmee je geen volwaardige voeding binnen krijgt. Koolhydraten heb je gewoon nodig. Dit blijkt keer op keer uit onderzoek.”

Ketose kan leiden tot allerlei klachten

“Eiwitdiëten moeten zorgen dat het lichaam in een zogenaamde ketose komt: door het gebrek aan koolhydraten zou het lichaam alleen vetten verbruiken waarbij ketonen vrijkomen. Klinkt ideaal, maar dat is het niet. Bij ketose kan een verzuring ontstaan van het lichaam en de afvalstoffen die erbij vrijkomen die kunnen neerslaan in de gewrichten en nieren. Na enkele weken kun je last krijgen van stijfheid en artrose in de gewrichten. Het blijkt zelfs dat jicht vaker voorkomt bij mensen die zo’n dieet volgen. Voor mij een duidelijk waarschuwingsteken dat dit geen gezonde manier van eten is.”

Meer hart en vaatziekten door te veel aan eiwitten?

In de jaren negentig doken er verhalen op over mensen die een hartaanval hadden gekregen door het volgen van een eiwitdieet. Een fabeltje? “Helaas niet, uit recent wetenschappelijk onderzoek in Israel bleek nogmaals dat een dieet met weinig of geen koolhydraten de kans op aderverkalking vergroot. Bij aderverkalking raken de slagaders vernauwd door een vettige, cholesterolrijke aanslag. Daardoor kan zo’n dieet inderdaad de kans op hartaanvallen en beroertes verhogen.”

Koolhydraten: essentieel

Het eten van voldoende (langzame) koolhydraten is heel belangrijk voor een gezond lichaam, aldus Norbart: “Koolhydraten leveren de energie voor onze dagelijkse activiteiten. Ook zijn ze essentieel voor onze hersenen en zenuwstelsel, om deze optimaal te laten werken heb je dagelijks al zo’n 130 gram nodig. Kortom: koolhydraten stellen je in staat om goed te presteren en concentreren. Ze nemen niet voor niets zo’n prominente plaats in op de aloude schijf van vijf. Zeker met goede (vezelrijke) koolhydraten is helemaal niets mis.”

Ouderwets gezond

Een verhoogde kans op artrose, jicht, aderverkalking, concentratieverlies en futloosheid. Een eiwitrijk dieet met weinig koolhydraten kent risico’s. De meeste artsen en voedingsdeskundigen en wetenschappers adviseren dan ook om uitgebalanceerd te eten met voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten. Ouderwets? Wellicht, maar volgens Norbart van alle tijden: “een gezond gewicht begint bij gezonde voeding. Ik raad mijn patiënten dan ook altijd een volwaardige voeding aan die alle voedselgroepen bevat, óók koolhydraten. Want alleen daarmee kun je gezond afvallen.”

Recent Posts